Bergomloop Simpelveld
Bergomloop Simpelveld
Zondag 21 augustus stond de Bergomloop Simpelveld op het programma. Na mijn optreden in de Omloop Schin op Geul wilde ik in deze loodzware (zwaarste van Nederland?) klassieker graag goed presteren. Zaterdagmiddag arriveerden we (Erik, Pa en ik) in Hotel Piet Haan in Lemiers om de nacht door te brengen in het Limburgse. Erik en ik gingen even losrijden op het parcours, tenminste dat was de bedoeling. Erik werd na 1,5 km aangereden door een auto op een enorm onoverzichtelijke kruising! Gelukkig viel de snelheid van de auto mee en bleef het alleen bij een zwaar verbogen voorwiel...De automobilisten waren heel erg geschrokken en Erik ook maar alles viel mee dus. Mooie quote van de automobilisten over het verbogen voorwiel: "Kun je die nog rechtbuigen in de bankschroef?" Uhm even denken...Nee?
Nadat ik bij het hotel een nieuw voorwiel voor Erik had gehaald konden we dus met wat vertraging de omloop gaan verkennen. Ik zou zondag 6 grote ronden van 16 km gaan rijden en 8 kleine ronden van 8 km, tezamen 160 km. Erik moest 14 kleine ronden gaan rijden. We reden eerste de grote ronde met 1x de "Nieuwe Huls" beklimming erin, en 1x de klim naar "Vrouwenheide". De benen voelden best goed maar met mijn optreden in 2008 in gedachten toen ik na 3 ronden kansloos gelost werd uit het peloton en na 12 ronden uit koers genomen werd (de wedstrijd was toen nog 20 kleine ronden) hield ik een slag om de arm.
's Avonds hebben we lekker gegeten bij mijn oom en tante die halverwege de beklimming van de "Oude Huls" wonen. Op tijd op bed en zondags weer vroeg op!
Erik moest om 10 uur starten en het was toen nog niet echt mooi weer. Helaas ging het tempo voor hem te hoog en moest hij na 1,5 uur de wedstrijd verlaten. Hij klaagde over slechte benen, wat niet echt verwonderlijk was aangezien hij van dinsdag t/m vrijdag in Vlissingen was geweest voor de Aardrijkskunde Olympiade, waar hij bij de beste van 4 van Nederland zat en in Vlissingen een "Aardrijkskunde Battle" tegen Belgie moest doen. 4 dagen niet fietsen betekende dat helaas en dat is niet echt bevorderlijk als je zondag nog een megazware wedstrijd moet rijden. Volgend jaar een nieuwe kans voor hem!
Ik ging om kwart voor twee van start en toen de wedstrijd vrij gegeven werd boven op de eerste beklimming van de Huls waren er al renners gelost hoorde ik later. Best lullig lijkt me dat, als je gelost word in de neutralisatie. Ik zat mooi op de eerste rij en in het smalle, technische gedeelte op het Fromberg-circuit kon ik mij goed handhaven. Met name Ubbink-Koga draaide de gaskraan volledig open de eerste paar ronden. Na 50 km reden er 6 man weg zonder iemand van ons erbij. Met ploegleider John Kerstholt hadden we afgesproken ons rustig te houden tot de 8 kleine omlopen dus dat was nog niet echt erg. De verwachting was dat in de kleine omlopen de wedstrijd volledig zou gaan ontploffen, en dat kwam grotendeels ook uit. De 6 grote omlopen waren nog wel redelijk te doen en met een of man of 50 in het peloton, met van de NWVG nog Henrik Abom en ik, gingen we de 8 kleine omlopen in. Er werd overal gedemarreerd en ik kon me redelijk handhaven. Ik weet echter niet precies wat er gebeurde, maar op de een of andere manier lette ik niet op en reed er plotseling een groep van 20 man voor mij en had ik nog maar 5 man in mijn wiel. Ik had niet zitten opletten, wat als gevolg had dat ik voor plek 33 reed, in plaats van voor plek 4. Echt heel dom en eigenlijk gewoon ook heel slecht. Ik probeerde nog bij de groep voor mij te komen op de beklimming van de Huls maar ik bleef hangen op 25 meter en kwam er net niet meer bij. Bovenop verdwenen ze weer uit beeld en zakte ik weer terug bij de 5 man achter mij. De laatste 3 ronden heb ik de koers uitgedaan en ben ik in de laatste beklimming nog bij de ze weggereden waardoor ik als 33 ste finishte dus. Beetje jammer einde van de koers dus, volgende keer beter opletten. Uiteindelijk was Henke 23ste geworden en waren we 2de en 4de clubrenner van de 37 man die de hele wedstrijd uitgereden hebben. Best een mannelijk koersje dus, maar volgende keer echt beter opletten want het kan en moet beter!
Bekijk eerdere nieuwsberichten in het Archief →